Menu Luk

Kurser

Sig nej til leverpostej

Kursusgiver: Ole Henriksen
Varighed: 1 time

Sæt dig godt til rette og lad dig inspirere af Danmarks mest livsglade og energiske mand, Ole Henriksen.

”Cremekongen” eller ”Mr. Sunshine” med de fantastiske udråb fortæller om, hvordan vi kan styrke vores motivation og livsglæde i en dagligdag, som nogle gange er lidt for meget leverpostej.    

Baseret på sine erfaringer og positive tilgang til livet vil Ole bl.a. komme ind på, hvordan man får det maksimale ud af sit potentiale, og hvordan man finder modet til at udleve sine drømme.

Ole Henriksen har i mange årtier givet os sine største smil, hvad enten han står på scenen som foredragsholder eller arbejder som forretningsmand eller forfatter. 

Han er verdenskendt som hudpleje-darlingen, der har arbejdet sig selv op fra bunden og kender alt til, hvordan man forfølger sine drømme og fører dem ud i livet – med humøret i behold.

al dente - bliv opdateret på de nyeste tendenser

Kursusgiver: Anette Shultz
Varighed: 1,5 time

Ny journal, nyt regningsmodul, nyt overslag, ny behandlingsplan, ”Min side” til sikker online udveksling af dokumenter med dine patienter – det er blot nogle af de nye tiltag, al dente vil lancere i 2020.

Lær at anvende nyhederne og få det fulde udbytte af dit al dente-system. Kom på kursus med Anette Schultz, produktchef i al dente, som vil introducere dig til de vigtigste funktioner og ruste dig med nyttige tips og tricks – lige til at anvende og optimere din hverdag med al dente.

Anette Schultz

Anette er al dentes produktchef og nærmest en integreret del af al dente. Hun har nemlig været med lige fra den første klinik startede i 2001. Hendes baggrund som uddannet klinikassistent og mangeårige erfaring med al dente giver hende en stor forståelse af den daglige drift af en tandklinik. Mange af jer kender måske Anette fra det populære kursus ”tips og tricks” på al dentes årsmøde.

Gør det nemmere med DentalSuite

Kursusgiver: Anita Maar & Peter Thorsén
Varighed: 1,5 time

På dette kursus får du:

  • Indsigt i nye funktioner, der sparer tid og forenkler arbejdet i kreditorbogholderi og gennemfører automatisk betaling via bank.
  • Gennemgang af funktionaliteten i næste genereration af Patientportal med fokus på Online Booking.
  • Vi ser på mulighederne for automatisering i forbindelse med PA-diagnoser.
  • Nyt fra april-opdateringen samt appetitvækker til næste version her til efteråret.
  • En lille overraskelse.

Anita Maar

Anita Maar har arbejdet i Plandent i 12 år. Mange af jer har haft fornøjelsen af at møde Anita på DentalSuite-kurser, da hun i 11 år har fungeret som kursusgiver. De sidste to år har Anita haft ansvaret for DentalSuite-, IT- og digitalsupporten.

Peter Thorsén

Peter har arbejdet i Plandent i 13 år og arbejder til daglig indenfor rådgivning og salg af DentalSuite- og IT-produkter. Peter er også et kendt ansigt ude på klinikkerne, for han har undervist i DentalSuite i 12 år.

Infraktioner – myter og virkelighed i 2020

Kursusgiver: Gianfranco Politano, DDM MSC
Varighed: 1 time

Når vi skal behandle en tand med infraktioner er vi altid lidt i vanskeligheder. Hvad er årsagen, hvad skal jeg gøre, hvad er risikoen for postoperative smerter, hvilke tandstrukturer skal bevares og hvilke skal fjernes, hvordan opnås et godt, stabilt underlag inden bonding, hvilken type restaurering skal
vælges og hvad er det bedste materiale til at genopbygge eller overdække tanden?

Valg af direkte eller indirekte teknik? Masser af denne slags tvivlsspørgsmål besværliggør vores daglige kliniske virke.

På dette kursus vil vi, i lyset af de seneste studier, forsøge at analysere og løse nogle af disse tvivlsspørgsmål, så fremgangsmåden ved behandling af infraktioner gøres lettere og mere forudsigelig, så vi bliver i stand til at løse problemerne for både patient og behandler med et holdbart resultat.

Dr. Gianfranco Politano

Dr. Gianfranco Politano er uddannet tandlæge fra Modena University i Italien. Dr. Politano er en dygtig international foredragsholder og har publiceret adskillige artikler om direkte og indirekte adhesive restaureringer. I 2011 grundlagde han the Bio-Emulation group sammen med Dr. P. Bazos and Dr. J.T. Guadix.

Håndgribelig non-kirurgisk PA-behandling

Kursusgiver: Lone Sander & Mette Rylev
Varighed: 1 time

Dette intensive kursus beskriver hvilken overordnet systematik og klinisk indsats der er nødvendig for at opnå succes med ikkekirurgisk
behandling af parodontitis.

Der fokuseres på behandlingsplanlægning og praktisk udførelse af arbejdsgang.

Alle relevante instrumenter og materialer diskuteres i detaljer. Efter dette foredrag kan deltagerne anvende strategien direkte i klinikken med efterfølgende optimerede behandlingsresultater.

Lone Sander

Lone Sander er tandlæge, PhD, EFP-certificeret specialist i parodontologi. Hun har tidligere været ansat som adjunkt ved Århus Tandlægeskole, været lektor/overtandlæge ved Glasgow Dental Hospital and School i England samt været klinikleder ved Tandplejeruddannelsen, ÅU. Har i dag privat henvisningspraksis i Aarhus.

Mette Rylev

Mette Rylev er tandlæge, PhD, EFP-certificeret specialist i parodontologi. Hun er ansat på Århus Tandlægeskole som forsknings¬assistent inden for oral mikrobiologi og i privat henvisningspraksis i Aarhus.

Hvor skarp er du?

Kursusgiver: Danske Tandplejere
Varighed: 1 time

HANDS-ON KURSUS

Sløve depurationsinstrumenter påvirker tandplejerens arbejdsopgaver. Smerter og slid i hænder og håndled kan stamme fra brugen af sløve instrumenter. At stille skarp på den daglige slibning af vores vigtigste arbejdsredskaber giver store fordele for både vores effektivitet, vores resultater, vores ergonomi og ikke mindst for patientens oplevelse af behandlingen.

Danske Tandplejere

Danske Tandplejere tilbyder 60 min. hands-on kursus for dig som gerne vil lære teknikken.

Forebyggelse af caries - set i et nyt lys

Kursusgiver: Svante Twetman
Varighed: 1 time

Svante Twetman er professor i cariologi ved Odontologisk Institut, Københavns Universi¬tet. Han deler på dette kursus ud af sin mangeårige erfaring.
På kurset får du bl.a. svar på følgende spørgsmål:

  • Hvordan opstår caries?
  • Biofilmens rolle fra symbiose til dysbiose
  • Hvordan forebygger vi caries?
  • Fluorider – tandpasta og lak
  • Sukker og caries, gør vi nok?
  • Nye metoder som pre- og probiotika

Svante Twetman

Svante Twetman er professor i cariologi ved Odontologisk Institut, Københavns Universitet og står bag en lang række videnskabelige udgivelser. Han har også modtaget flere videnskabelige priser og udmærkelser for sit arbejde og sin forskning.

Hvordan har din klinik det? Mere om vores verden og succes fremadrettet (del 1)

Kursusgiver: Niels Kirkebye
Varighed: 1 time

En succesfuld genetablering og udvikling af klinikken efter en krisetid kræver, at der skabes en stærk patientoplevelse, at klinikken konstant er synlig i markedet, og at der er styr på økonomien. Den samlede patient-oplevelse er afgørende for tilfredsheden, og her er faglighed ikke nok. Omtale er ”king” i en verden, hvor fremtidens patient shopper rundt, og der kæmpes om synlighed i markedet.

Det er derfor alfa og omega at kende sin vigtigste patientmålgruppe, have et unikt værditilbud, der skiller sig ud og forstå værdien af marketing-investeringen. Derudover er det vigtigt at sikre, at klinikadministration og dokumentstyring er optimeret, samt at klinikken fortsat er en attraktiv arbejdsplads.

Niels Kirkebye

Niels har i mere end 20 år arbejdet med markedsføring hos nationale og internationale virksomheder inden for fødevarer, sundhed og medico. Gennem kundeindsigt og markedsforståelse har Niels udviklet og leveret online og offline marketingkampagner, det markant har øget virksomhedens indtjening.

Hvordan har din klinik det? Konkrete muligheder og synlighed (del 2

Kursusgiver: Jens Røhme
Varighed: 1 time

Med udgangspunkt i det stærke værditilbud, patientoplevelsen og vores vigtigste målgrupper, stiller vi følgende spørgsmål:

  • Hvordan forbedrer du indtjeningen?
  • Hvordan skaber du loyalitet
  • Hvordan får du god omtale online?

I dagens Danmark er digitale medier et must: Google sikrer, at patienterne finder frem til dig, websitet er klinikkens ansigt udadtil, og patientloyaliteten styrkes gennem annoncering og tilstedeværelse på de sociale medier.

Jens Røhme

Jens arbejder med forretningsudvikling og kommunikation, der udnytter virksomhedens virkelige potentiale med fokus på indtjening, kvalitet og patienttilfredshed.

Fokus på bæredygtig tandpleje

Kursusgiver: Susanne Kleist & Susanne Ekelund
Varighed: 1 time 

I samarbejde med Aalborg Universitetscenter, industrien og én ildsjæl, har Tandlægeforeningen igangsat et projekt om grøn omstilling på en bæredygtig og effektiv måde. Hensynet til optimal hygiejne og konkurrenceevne skal gå hånd i hånd med hensynet til miljø og klima på landets tandklinikker – dét er det ambitiøse mål. Kom og hør mere og få indblik i, hvordan du kan være med til at gøre en forskel.

Susanne Kleist

Susanne Kleist

Susanne Kleist er uddannet tandlæge og formand for Tandlægeforeningen. I 1991 etablerede hun Roskilde Tandklinik, som hun stadig driver sammen med sin mand.

Susanne Ekelund

Susanne Ekelund

Susanne Ekelund er uddannet tandlæge og ejer af klinikken Tandlæge Susanne Ekelund i Nærum. Derudover er Susanne Ekelund initiativtager til projektgruppen ”Bæredygtig tandklinik”, hvis formål er at udvikle og afprøve strategier, der kan dreje tandklinikker i en bæredygtig retning.

Hurtig tilmelding betyder bedre siddepladser til middagen.
I har også større chance for at få plads på de ønskede kurser med begrænsede pladser.

Speakers Corner

Følgende kurser bliver afholdt på Speakers Corner.

Hvilken verden befinder vi os i – og passer min klinik ind? (intro)

Kursusgiver: Niels Kirkebye & Jens Røhme
Varighed: 1 time

Hvordan får vi succes efter en krisetid? Krisen har ændret patienternes adfærd og har påvirket klinikkens organisation og lagt pres på økonomien. Dette oplæg er introduktionen til to separate foredrag af Porthos, i samarbejde med Tandlægeforeningen, senere på dagen.

Niels Kirkebye

Niels har i mere end 20 år arbejdet med markedsføring hos nationale og internationale virksomheder inden for fødevarer, sundhed og medico. Gennem kundeindsigt og markedsforståelse har Niels udviklet og leveret online og offline marketingkampagner, det markant har øget virksomhedens indtjening.

Jens Røhme

Jens arbejder med forretningsudvikling og kommunikation, der udnytter virksomhedens virkelige potentiale med fokus på indtjening, kvalitet og patienttilfredshed.

Tandblegning - fup og fakta

Kursusgiver: Helle Hornhaver
Varighed: 30 min

Professionel blegning skal foregå på tandklinikken, hvor der anvendes lovlige produkter, og patienten kan få korrekte informationer. Samtidig fristes mange af tilbud om gør-det-selv-blegning og behandlinger
på skønhedsklinikker med tvivlsomme blegemidler.

Få overblik over aktuelle trends og tips til god patientinformation.

Helle Hornhaver

Tandlæge Helle Hornhaver er tandlæge på IOOS i Aarhus, hvor hun underviser på klinikassistent- og tandplejeruddannelsen. Helle er desuden koordinator for efter- og videreuddannelse på IOOS. Helle var i mange år ansat i Nordenta som produktspecialist.

Patienten som forbruger - den 3. digitale revolution

Kursusgiver: Kristian Sandrini
Varighed: 45 min

  • Forbrugeradfærd og forventninger
  • Digitalisering af aftryk – og hvad så?

Dagens patienter udviser en stigende forbrugeradfærd.
Kom og hør om hvordan digitalisering af rutiner på klinikken kan indfri forbrugerens forventninger og hvorfor digitalisering er meget mere end aftryk.

Kristian Sandrini

Kristian Sandrini er Commercial Manager for udstyr hos Dentsply Sirona Nordics siden 2016.Forinden sammenlægningen af Dentsply og Sirona var Kristian områdeansvarlig for Sironas udstyr i Norden og har endvidere arbejdet siden 2005 som CAD/CAM Manager og Instrument Specialist for Sirona i norden.

Den oversete ydelse

Kursusgiver: Ole Marker 
Varighed: 45 min 

Klinikken har i mange år overset én ydelse – den
frie konsultationsydelse. Siden tandlægeoverenskomsten blev erstattet af en bekendtgørelse, har der været behov for at se på ydelsernes indhold og hvad honoraret dækker. Lær at bruge denne vigtige ydelse korrekt.

Ole Marker

Ole Marker, Tandlæge, MPA, er Efteruddannelseschef i Tandlægeforeningen.

Optimal lyshærdning giver holdbare restaureringer

Kursusgiver: Jacob Slavensky
Varighed: 30 min

En god hærdelampe er et af de vigtigste redskaber i en tandlæges dagligdag. Det lyder nemt at lyshærde en kompositfyldning, men der er flere steder, det kan gå galt. Overfladen på kompositmaterialet kan føles hård, men hvor fuldstændig hærdningen er nedenunder kan man ikke umiddelbart vide. Og det kan have stor indflydelse på fyldningens holdbarhed over tid.
Cementerer du også indirekte restaureringer, er det om muligt endnu vigtigere, at du har en god hærdelampe.

På dette kursus fortæller tandlæge Jacob Slavensky om sikker og forudsigelig lyshærdning i daglige kliniske situationer – både ved direkte og indirekte indikationer. Du får svar på, hvordan korrekt polymerisation sikres, samt hvilke krav du bør stille til en god hærdelampe. Jacob giver dig værktøjerne til at få succes med din behandling.

Jacob Slavensky

Jacob Slavensky er klinikejer og tandlæge på Sorø Tandklinik og besigtigende tandlæge for Region Sjælland. Han har løbende efteruddannet sig bl.a. hos Spear Institute i Arizona. Derudover har han været en populær kursusgiver siden 2004.

Rundt om TRIOS

Kursusgiver: Henrik Frandsen
Varighed: 45 min

TRIOS er meget mere end et system til at
scanne til kroner og broer. Systemet kan også scanne til implantater, (snorke)skinner, en krone under en unitor – der er nærmest ingen begrænsninger. Få en gennemgang af, hvordan et typisk dagligt flow med TRIOS ser ud, og hvordan du bedst integrerer TRIOS i hverdagen.

Henrik Frandsen viser dig de forskellige muligheder, og vil
derudover fortælle om de mange apps, som kaldes direkte på Trios scannerens skærm:

  • Smile Design: Design patientens nye smil ud fra et billede af patientens ansigt. Juster farver og send forslaget til patientens smartphone.
  • Treatment Simulator (ifbm. clear aligners): Scan patientens fulde over- og underkæbe samt sammenbid. Lad app’en simulere et mål for behandlingen.
  • Patient Monitoring: Scan patientens fuldkæbe, sammenlign med tidligere eller fremtidige scanninger på patienten for at se ændringer i patientens bid og ændringer generelt.
  • Patient Specific Motion: Scan i artikulation

Henrik Frandsen

Henrik er uddannet tandlæge og ejer af klinikken Tandlægerne Holmevej i Høbjerg. Henrik fungerer endvidere som 3Shape beta-tester og prøver at omlægge til et rent digitalt workflow. Hans interesse er fokuseret på kombinationen mellem det funktionelle og det kosmetiske. Han har været i Phoenix, Arizona adskillige gange for at tage fuldt curriculum i seminars og workshops på SPEAR Education, hvor man lærer de bedste og nyeste teknikker til at genoprette et slidt tandsæt. Siden 2011 har han været SPEAR Faculty Club Member med adgang til kontinuerlig efteruddannelse online og på Campus.